آموزش, دوربین مداربسته

میکروفن و ضبط صدا در دوربین مدار بسته

در حال حاضر علاوه بر ضبط تصاویر، ضرورت وجود تکنولوژی ضبط صدا در سیستم های نظارتی در محیط داخلی سازمان های دولتی، اداری، شرکت ها و… مشاهده می گردد . همواره یکی از سوالات متداول در سیستم های مداربسته، امکان ضبط صدا توسط تجهیزاتی مانند NVR  است. به طور خلاصه می توان گفت امکان ضبط صدا در تمام سیستم های نظارتی و انواع تجهیزات مدار بسته وجود دارد. میکروفن ها در سیستم های نظارتی کاربرد های گوناگونی در مکان های مختلفی داشته و معمولا در محیط های داخلی نصب می گردند. البته در محیط های خارجی نیز می توان از دوربین های مدار بسته ای که دارای میکروفن های مقاوم نسبت به شرایط جوی هستند استفاده نمود.

دسته بندی میکروفن ها در دوربین های مدار بسته

انواع مختلفی از میکروفن ها جهت ضبط صدا در تجهیزات مداربسته وجود دارند و به طور کلی از نظر نوع کیس و امکان تنظیم صدا به دو گروه تقسیم بندی می گردند:

۱٫    طبقه بندی از نظر نوع کیس

  • میکروفن سوزنی:یک میکروفن کوچک و از دسته میکروفن های مخفی است زیرا ساختار آن به گونه ای است که می توان آن را  در محفظه های داکت نیز کارگذاری کرد.
  • میکروفن و ضبط صدا در دوربین مدار بسته

    میکروفن و ضبط صدا در دوربین مدار بسته

    میکروفن باکس:همانطور که از نام آن پیداست بدنه ای مستطیلی شکل داشته و پیچی برای تنظیم صدا بر روی آن تعبیه شده است.

  • میکروفن و ضبط صدا در دوربین مدار بسته

    میکروفن گلفی:این نوع از میکروفن ها دارای بدنه ای شبیه به توپ گلف هستند که بسیار سبک و کم حجم بوده و با ولتاژ ۶ الی۱۲ ولت کار می کنند.

    میکروفن و ضبط صدا در دوربین مدار بسته

    میکروفن و ضبط صدا در دوربین مدار بسته

۲٫ طبقه بندی از نظر قابلیت تنظیم صدا

میکروفن های مورد استفاده در دوربین های مدار بسته به دو دسته ولوم دار و بدون ولوم تقسیم بندی می گردند. که تنظیم صدای آنها توسط پیچی تعبیه شده در ساختار آنها انجام می گردد.

در نصب میکروفن در تجهیزات مداربسته باید به این نکته توجه نمود که میکروفن را در نزدیکی مکان هایی با آلودگی صوت بالا نظیر پنجره قرارندهیم زیرا باعث می گردد کیفیت صدای ضبط شده کاهش یافته و همراه با آن صدای خش خش و دیگر اصوات آزار دهنده نیز ضبط گردد.

میکروفن در انواع دوربین مدار بسته

نصب میکروفن و ضبط صدا در دوربین های مدار بسته به طرق مختلفی امکان پذیر است که در هر کدام از سیستم های مدار بسته اعم از آنالوگ، آنالوگ HD و دوربین های تحت شبکه به روش های گوناگونی انجام می گیرد:

 در دوربین مداربسته آنالوگ

در این سیستم ها میکروفن مستقیما به دستگاه ضبط DVR متصل می گردد که بدین معنی است که یک سیگنال آنالوگ ما بین میکروفن و DVR رد و بدل می گردد. محدودیت تعداد میکروفن قابل اتصال به DVR بستگی به تعداد ورودی های صدا تعبیه شده بر روی DVR  دارد.

در دوربین مداربسته تحت شبکه

ضبط صدا در دوربین های مدار بسته تحت شبکه مستقیما توسط دستگاه ضبط NVR صورت می گیرد. اما میکروفن های مربوطه به NVR متصل نیستند، بلکه مستقیما به دوربین متصل می گردند و یا در طراحی اولیه دوربین ها ذاتا بر روی آنها وجود دارند. محدودیت تعداد میکروفن قابل اتصال به NVR بستگی به تعداد ورودی های صدا تعبیه شده بر روی NVR دارد. دوربین های IP با میکروفن دار عمدتا برای استفاده در محیط داخلی مناسب هستند.

 در دوربین های آنالوگ HD

در دوربین های آنالوگ HD میکروفن مستقیما به دستگاه HD-DVR متصل می گردد. اما به تازگی دوربین های از این نوع به بازار آمده که مجهز به یک میکروفن داخلی هستند.

نظرات خود درباره مطالب سایت را با ما در میان بگذارید و برای خرید یا راهنمایی با ما تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *