آموزش, کنترل تردد

آنتن و ریدر برد بلند UHF در سیستم کنترل تردد

آنتن و ریدر برد بلند UHF در سیستم کنترل تردد : سیستم های RFID و UHF به منظور دسترسی بهتر و آسانتر بنا شده اند . از موارد استفاده از این سیستم ها بیشتر در زمینه کنترل تردد در سازمانها و پارکینگ های هوشمند است و باعث کاهش حجم ترافیک و نظارت ومدیریت بهتر تردد می باشد . این سیستم ها بهترین روش های شناسایی اشیائ بر اساس امواج رادیوی است . به این روش که نیازی به تماس بین وسیله گیرنده اطلاعات و و حامل شناسه RFID نیست . و نیاز به وجود نور برای خواندن و دریافت اطلاعات نمی باشد.در این فناوری میتوان نشانه هایی را از حامل خواند و یا بروی آن باز نویسی نمود. سیستم های RFID در زمینه کنترل تردد میتوانند شامل موارد سخت افزاری مانند تگ ولیبل ، آنتن ها و ریدر ها ، دستگاههای کنترل دسترسی و راهبند ها می باشد.
حذف نیروی انسانی و کم شدن اتلاف وقت خودروها  و انواع گذارش گیریها از مزیت های این سیستم می باشد.همچنین می توان برای مدتی از ورود و خروج بعضی از خودروها جلوگیری کرد مثلا برای پرداخت حق شارژ.سیستم کنترل تردد هوشمند را می توان به راهبند ویا هر نوع درب اتوماتیک دیگری متصل نمود.برد این سیستم از ۵ تا ۱۲ متر با توجه به محیط و نوع انتن متغیر می باشد.

 تگ های UHF در آنتن و ریدر برد بلند UHF در سیستم کنترل تردد

تگ های UHF در محیط ها و امور مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این تگ ها بخاطر حل بسیاری از مشکلات RFID و همچنین بدلیل نیازهای بازار روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کنند.این تگ ها امروزه بسیار قابل اعتماد بوده و توسط بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در کشورهای پیشرفته جهان بکار می روند. گستره فرکانس تگ های UHF از ۸۵۸ تا ۹۳۰ MHZ است و میانگین فاصله خواندن آن نیز ۹ متر است.

آنتن و ریدر برد بلند UHF در سیستم کنترل تردد

آنتن و ریدر برد بلند UHF در سیستم کنترل تردد

تگ های UHF می توانند جهت امور Work in Process بکار روند شامل:

سیستم های ردیابی، امور شناسایی آثار جعلی ، انتن های برد بلند,امور شناسایی و بسیاری کاربردهای دیگر. بدلیل اینکه تگ های UHF می توانند نیازهای دامنه و پوشش گسترده ای از کاربران را فراهم کنند، این تگ ها جهت اموری که یک تگ بین المللی مورد نیاز است و یا یک تگ مورد نیاز است که هم بتواند در فاصله کم و هم طولانی را بتواند بخواند ، بسیار مناسب هستند.
تگ های UHF جهت امور زنجیره ای در صدر اولویت هستند. جهت استفاده از این تگ ها هم در فاصله کم و هم در فاصله نسبتا دور می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

تگ کاغذی UHF با عنوان تگ RFID کاغذی UHF نیز شناخته می‌شود که همین تعریف ویژگی‌ها و خصوصیات آن را به صورت مختصر تعریف می‌کند. اولین ویژگی بارز در این برچسب‌ها این است که از تکنولوژی RFID یا همان ارتباطات رادیوفرکانسی بهره می‌برند.
این تکنولوژی به آنها امکان ارتباط از راه دور و از راه نزدیک رو می‌دهد و اطلاعات آنها را می‌توانیم به کمک دستگاههای ریدر یا خواننده دریافت کنیم. این ویژگی به تگ کاغذی UHF یک توانایی خاص بخشیده است که کاربرد آن را در حوزه‌های مختلف میسر می‌کند.

اما اگر بخواهیم دلیل نامگذاری تگ کاغذی UHF را درک کنیم باز هم باید به تعریف قبلی ارائه شده برای آنها رجوع کنیم. پسوند UHF استفاده شده در این تگ‌ها به خوبی امواج و فرکانس‌های فعال در مورد این برچسب‌ها را نشان می‌دهد. این پسوند از کلمه (Ultra High Frequency) گرفته شده است که به معنی فرکانس فوق العاده بالاست.

با توجه به اینکه در این تگ کاغذی از امواج فرکانسی فوق‌العاده بالا استفاده شده است، یعنی به راحتی می‌تواند تا فواصل دورتر این امواج را ارسال کند و به راحتی امکان خواندن اطلاعات آن از فواصل دور از ۱ تا ۱۰ متر فراهم است. پس برای توضیح نحوه عملکرد تگ کاغذی UHF به صورت غیر فعال بدین شکل عمل می‌شود که ابتدا امواج رادیو فرکانسی از آنتن دستگاه خواننده یا فرستنده ارسال می‌شود و به این تگ کاغذی می‌رسد.

این تگ‌ها در محدوده فرکانس بین ۸۶۰ تا ۹۶۰  مگاهرتز کار می کنند و به همین دلیل در مورد ارتباطات از راه دور بسیار مناسب هستند. همچنین، در دسته بندی آنها از دو دسته فعال (active) و غیر فعال (passive) نیز استفاده می‌شود که محصول مورد نظر ما در این مطلب غیر فعال است.

مزایای پارکینگ هوشمند به وسیله آنتن  RFID

عدم نیاز پیاده شدن راننده از خودرو
باز شدن درب جهت خودروهای مجاز و دارای مجوز (دارای Tag)
فعال یا غیر فعال نمودن تگ خودرو از طریق دستگاه کنترلر
شناسایی خودرو از راه دور و عدم انتظار جهت باز یا بسته شدن درب
عدم نیاز به ریموت کنترل پارکینگ

آنتن و ریدر برد بلند UHF در سیستم کنترل تردد

آنتن و ریدر برد بلند UHF در سیستم کنترل تردد

 

فرکانس و طول موج :

امواج رادیویی متزلزل و قابل نوسان می باشند و این بدان معناست که مکررا افزایش می یابند و به نقطه ارتعاش و نوسان می رسند که در اصطلاح به آن ” پیک ” می گوئیم و دوباره به حداقل و پائین ترین حد خود می رسند که در اصطلاح فیزیک آن را ” فید ” یا ” کاهش فرکانس ” می نامیم؛ پس به طور مکرر این افزایش و کاهش فرکانس در این امواج پدید می آیند.

یک حرکت از اولین پیک به سمت دومین پیک، یک ” دوره ” یا ” سیکل ” نامیده می شود، در اینجا باید عنوان کنیم که واژه فرکانس و آنچه که فرکانس نامیده می شود دقیقا اشاره به میزان نوسان موج دارد. در حقیقت تعداد سیکل هایی که در یک ثانیه صورت می گیرند. همانطور که در بالا گفته شد، فرکانس با واحدی به نام ” هرتز ” اندازه گیری می شود، هر هرتز شامل یک سیکل در هر ثانیه می باشد، پس یک موج رادیویی ۹۶۰ مگاهرتز، در هر ثانیه، چیزی حدود ۹۶۰ میلیون سیکل نوسان پیدا می کند. فاصله بین دو پیک متوالی ” طول موج انرژی ” نامیده می شود.

سیستم های فرکانس های بالای الترا ( UHF )

این سیستم های UHF از فرکانس هایی در حدود ۹۳۰-۸۶۰ مگاهرتز استفاده می کنند. این فرکانس با طول موجی در حدود ۳۳ سانتی متر مطابقت دارد که همین طول موج و فرکانس در بخش علمی-پزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، البته شایان ذکر است که دیگر موارد ISM که همان بخش علمی-پزشکی است، تقریبا چیزی در حدود ۲٫۴۵ گیگاهرتز و ۵٫۸ گیگاهرتز خواهد بود. تگ ها و قرائتگرها تحت نظارت و کنترل EPC جهانی هستند. تگ های UHF نیز در محدود فاصله ای حدود ۴ تا ۵ متری قابل خواندن می باشند.

 

نظرات خود درباره محصولات را با ما در میان بگذارید و برای خرید یا راهنمایی با ما تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *