آموزش, دوربین مداربسته

طراحی دوربین مداربسته

 

در صورت حساسیت بالای سیستم مداربسته شما بهترین روش برای طراحی دوربین مداربسته و اطلاع از تعداد دوربین‌های موردنیاز استفاده از یک کارشناس و بازدید از محل است اما برای محل‌های با حساسیت متوسط می‌توانید حدودی از تعداد دوربین‌های موردنیاز برای محیط را از طریق اطلاعات زیر به دست آورید.

نصب دوربین مداربسته برای ساختمان‌های مسکونی

نصب دوربین مداربسته در ساختمان‌های مسکونی جدا از شکل و متراژ ساختمان معمولا محل‌های زیر نیاز به نصب دوربین مداربسته دارند.

درب ورودی ساختمان: اولین و مهم‌ترین اولویت پوشش دادن تمامی ورودی‌های ساختمان است. از این طریق می‌توانید ورود و خروج افراد و هویت آنها را به‌خوبی شناسایی کنید. سعی کنید در ورودی‌های ساختمان از بالاترین کیفیت دوربین استفاده کنید.طراحی دوربین مداربسته

پارکینگ ها: پارکینگ ها به علت دسترسی آسان یکی از آسیب‌پذیرترین محل‌های ساختمان هستند که باید حداقل به صورت اولیه با دوربین‌ها پوشش داده شوند.

حیاط: درصورتی‌که در حیاط ساختمان تجهیزات گران قیمت وجود دارد یا امکان ورود از دیوارهای اطراف حیاط وجود دارد باید برای پوشش حیاط نیز حداقل یک دوربین در نظر گرفت.

پشت بام: درصورتی‌که تجهیزات حساس و گران قیمت در پشت بام وجود دارد یا امکان وجود از ساختمان‌های اطراف به پشت بام ساختمان وجود دارد باید برای پشت بام یا ورودی آن حداقل یک دوربین در نظر بگیرید. طراحی دوربین مداربسته

انباری‌ها: معمولا می‌توان دوربین‌های پارکینگ را به نحوی نصب کرد که یک پوشش اولیه از انباری‌ها ایجاد کنند. درصورتی‌که انباری‌های ساختمان حساسیت زیادی دارند یا خیلی آسیب‌پذیر هستند بهتر است از دوربین جداگانه برای پوشش آنها استفاده شود.

محوطه بیرونی ساختمان: درصورتی‌که ساکنین ساختمان خودروهای خود را بیرون از منزل پارک می کنند بهتر است از حداقل دو دوربین برای پوشش محوطه بیرونی ساختمان استفاده شود. طراحی دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته برای محیط‌های تجاری

در واحدهای تجاری جدا از شکل و متراژ واحد معمولا دوربین‌های مداربسته به صورت زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

ورودی: ورودی مغازه حساس‌ترین محل برای نصب دوربین است. از طریق نصب دوربین برای ورودی شما میتوانید ورود و خروج افراد به مغازه را بررسی کنید. در صورت کوچک بودن واحد تجاری ممکن است بتوانید با دوربین‌های داخلی ورودی مغازه را نیز پوشش دهید.

پشت به فروشنده و به سمت مشتری: دیدن چهره مشتریان و کنترل آنها در طول حضور آن‌ها در مغازه بسیار مهم است. برای این کار باید حداقل یک دوربین در نظر گرفته شود. طراحی دوربین مداربسته

پشت به مشتری و به سمت فروشنده: درصورتی‌که فروشنده فردی به‌جز صاحب مغازه باشد یا قفسه‌های پشت فروشنده حساسیت زیادی داشته باشد باید یک حداقل از یک دوربین برای مشاهده فروشنده و قفسه‌های پشت او استفاده کرد.

دخل: دخل یا محل پرداخت یکی از حساس‌ترین محل‌های واحدهای تجاری است. برای پوشش دخل باید حداقل از یک دوربین باکیفیت قابل قبول استفاده کرد.

انبار: درصورتی‌که در مغازه انباردارید بهتر است برای پوشش از حداقل از یک دوربین استفاده کنید.

قفسه‌ها: درصورتی‌که مغازه دارای قفسه‌بندی است باید برای پوشش قفسه از تعداد مناسب دوربین استفاده شود. طراحی دوربین مداربسته

محوطه بیرونی مغازه: درصورتی‌که مغازه حساسیت زیادی دارد استفاده از دوربین در محوطه بیرونی امکان بررسی شرایط و ضبط اطلاعات در رابطه با خودرو یا موتورسیکلت‌ها بیرون از مغازه را برای شما فراهم می‌کند.

نصب دوربین مداربسته برای محیط‌های اداری

در محیط‌های اداری استفاده از دوربین مداربسته به صورت عمومی بسته به نیاز مدیران دفتر صورت می‌گیرد. درصورتی‌که اطلاعی از نیاز دقیق خود ندارید بهتر از بازدیدی از محل صورت گیرد.

نصب دوربین مداربسته برای کارخانجات

روند انتخاب دوربین و تعداد آن برای کارخانجات حتما به بازدید از محل یا دسترسی به نقشه‌های کارخانه نیاز دارد. طراحی دوربین مداربسته

 

برای جمع‌کردن یک سیستم دوربین مداربسته به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

 

تجهیزات موردنیاز در دستگاه‌های آنالوگ و شبکه باهم متفاوت است. بنابراین در اینجا این دو سیستم را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

سیستم مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ: تصاویر را دریافت کرده و برای دستگاه DVR می‌فرستد.
دستگاه ضبط DVR: دستگاه DVR وظیفه دریافت، آنالیز، ذخیره‌سازی و ارسال تصاویر به نمایشگر را برعهده دارد.
نمایشگر: نمایشگر تصاویر را از DVR دریافت کرده و نمایش می‌دهد. این نمایشگر می‌تواند تلویزیون یا مانیتور باشد.
هارد دیسک: هارد دیسک در دستگاه DVR نصب می‌شود و امکان ضبط تصاویر را به وجود می آورد.
منبع تغذیه یا آداپتور: دوربین‌های مداربسته معمولا ۱۲ ولتی هستند. برای تبدیل برق شهر (۲۲۰ولت) به برق ۱۲ ولت باید از آداپتور یا منبع تغذیه با جریان مناسب استفاده کرد.
کابل تصویر RG59: کابل RG59 دسته ای از کابلهای کواکسیال است که در سیستم های مداربسته برای انتقال تصاویر دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کابل یا سیم برق: از سیم و کابل برق برای تغذیه دوربین استفاده می‌شود.
فیش و اتصالات: فیش و اتصالات برای ارتباط کابلها با تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم مداربسته شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته شبکه: دوربین مداربسته تحت شبکه تصاویر را دریافت کرده و اطلاعات آن‌ها را تحت پروتکل‌های استاندارد وارد شبکه می‌کند.
دستگاه ضبط NVR یا سرور: در سیستم شبکه شما میتوانید برای ضبط تصاویر به‌جای NVR از یک سرور یا حتی کامپیوتر نیز استفاده کنید.
نمایشگر: نمایشگر به سرور یا NVR متصل شده و تصاویر دوربین‌های مداربسته را نشان می دهد.
هارد دیسک: هارد دیسک در سرور یا NVR نصب‌شده و وظیفه ضبط تصاویر را بر عهده دارد. در سیستم شبکه به علت کیفیت بالای تصاویر باید از هارد بیشتری استفاده کرد.
منبع تغذیه یا آداپتور: درصورتی‌که سیستم شبکه طراحی‌شده POE نباشد شما باید برای تغذیه دوربین‌ها از آداپتور یا منبع تغذیه استفاده کنید.
سوئیچ: سوئیچ‌ها به‌نوعی نقش انشعاب را در شبکه‌های کامپیوتری دارند و در سیستم های مداربسته شبکه هم به طور گسترده‌ای کاربرد دارند.
کابل شبکه: وظیفه اتصال دوربین‌های شبکه به سوئیچ و دستگاه ضبط کننده را بر عهده دارد.
کابل یا سیم برق: در صورت POE نبودن سیستم شبکه، برای اتصال دوربین‌های شبکه به برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سوکت و اتصالات: برای اتصال کابلها به تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

هزینه نصب دوربین مداربسته

 

یک سیستم مداربسته از بخش‌های متفاوتی تشکیل‌شده، در این بخش با توجه به نوع سیستم حدودی از میزان هزینه نصب دوربین مداربسته را بررسی میکنیم. در این بخش تنها به بررسی هزینه‌های تجهیزات اصلی مورد استفاده در سیستم مداربسته می‌پردازیم و برآورد هزینه مرتبط با نصب یا سیم‌کشی به بازدید از محل نیاز خواهد داشت. توجه داشته باشید که هزینه‌های اعلام‌شده تنها جهت به دست اوردن برآورد هزینه از نصب اعلام‌شده و ممکن است با توجه به تورم در طول زمان تغییر کند.

 

دوربین مداربسته، دستگاه ضبط کننده  (DVR یا NVR) و هارد دیسک قسمت‌های اصلی یک سیستم مداربسته هستند. از طریق اطلاع از حدود هزینه این تجهیزات میتوانید حدودی از هزینه سیستم مداربسته خود به دست آورید.

دوربین مداربسته چه مارکی خوبه؟

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته

این موضوع تا حد زیادی به کاربری شما بستگی خواهد داشت اما در اینجا تعداد از برندهای معتبر بازار را معرفی می‌کنیم:

HIKVISION: هایک ویژن بزرگ‌ترین تولید کننده دوربین مداربسته در جهان است و یک شرکت چینی است. محصولات این شرکت با توجه به کیفیت قابل قبول و قیمت مناسب بسیار مورد توجه قرارگرفته اند. هایک ویژن همچنین دارای گارانتی معتبری در ایران است.
dahua: یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دوربین مداربسته جهان و یک شرکت چینی است. این شرکت نیز محصولاتی باکیفیت قابل قبول و قیمت مناسب تولید می کند. متاسفانه گارانتی محصولات داهوآ در ایران زیاد مناسب نیست.
SAMSUNG: یک شرکت کره ای و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات حفاظتی جهان است. محصولات این شرکت از کیفیت بالایی برخوردارند و از نظر قیمت در بازه نسبتا بالا قرار می‌گیرند. این شرکت در کنار شهرتی که در تولید تجهیزات الکترونیکی دارند در تولید تجهیزات مداربسته نیز بسیار فعال است.
Axis: یک شرکت سوئدی و یکی از بزرگ‌ترین و اولین تولید کننده دوربین مداربسته تحت شبکه در جهان است. محصولات این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و از نظر قیمت در بازه بالا قرار می‌گیرند.
Bosch: شرکت بوش بزرگترین تولید کننده لوازم‌خانگی جهان و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات حفاظتی دنیاست. تجهیزات این شرکت از نظر کیفیت در سطح بسیار بالا قرار دارند اما در بازه بالای قیمت نیز قرار می‌گیرند.
Panasonic: یک شرکت ژاپنی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دوربین مداربسته جهان است. محصولات این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و از نظر قیمت در بازه بالا قرار می‌گیرد.
Geovision: یک شرکت تایوانی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دوربین مداربسته در جهان است. محصولات این شرکت تنها شامل تجهیزات مداربسته شبکه می‌شود. از نظر کیفیت و قیمت این محصولات در بازه متوسط به بالا قرار میگیرند.
VIVOTEK: یک شرکت تایوانی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دوربین مداربسته در جهان است. محصولات این شرکت تنها شامل تجهیزات مداربسته شبکه می‌شود. از نظر کیفیت و قیمت این محصولات در بازه متوسط به بالا قرار میگیرند.
CNB: شرکت سی ان بی یک شرکت کره ای و یکی از شرکت های با سابقه در زمینه تولید تجهیزات مداربسته است. کیفیت محصولات این شرکت در سطح متوسط به بالاست و قیمت آن در سطح بالا قرار می‌گیرد. سی ان بی با توجه به عدم رقابت قیمتی با محصولات چینی در سالهای اخیر بازار زیادی را در این زمینه از دست داده است.
SONY: شرکت سونی یک شرکت ژاپنی است که در زمینه تولید تجهیزات الکترونیکی و دوربین بسیار مشهور است. البته این شرکت فعالیت زیادی در زمینه تولید دوربین مداربسته در جهان ندارد اما محصولات آن در ایران از محبوبیت زیادی برخوردارند.
UNIVIEW: شرکت یونی ویو یک شرکت چینی تولید کننده دوربین‌های مداربسته تحت شبکه است. این شرکت سابقه کار نسبتا کمی در زمینه تولید این تجهیزات دارد (از سال ۲۰۰۶) و کیفیت محصولات آن در بازه متوسط است اما از نظر قیمت در بین محصولات تحت شبکه بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.
AVtech: شرکت ای وی تک یک شرکت تایوانی است که در زمینه تولید دوربین‌های مداربسته بسیار فعال است. محصولات این شرکت از نظر قیمت و کیفیت در سطح متوسط به بالا قرار می‌گیرند.
DYNACOLOR: یک شرکت تایوانی فعال در زمینه تولید دوربین‌های مداربسته تحت شبکه است. محصولات این شرکت از نظر قیمت و کیفیت در سطح متوسط به بالایی قرار می‌گیرند.

 

چطور باخیال راحت خرید کنید؟

با داشتن کمی اطلاعات اولیه می توانید راحت خرید کنید. در انتخاب خود سعی کنید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. از خرید جنس متفرقه دوری‌کنید:استعلام قیمت بیشتر تجهیزات متفرقه تقریبا غیر ممکن است. کشور تولید کننده و اطلاعات فنی این محصولات نیز معمولا به صورت اشتباهی به شما داده می شود. این موضوع باعث خواهد شد شما مبلغی به‌مراتب بالاتر از ارزش واقعی محصول پرداخت کنید.
  2. از فروشنده خود لیست قیمت بخواهید:گرفتن لیست قیمت در مرحله اول شما را مطمئن می‌کند که این محصول را دقیقا به قیمتی می‌خرید که بقیه مشتریان این شرکت میخرند. از طرف دیگر این کار به شما امکان انتخاب محصولات بیشتر و کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد محصول را می‌دهد.
  3. مدل دوربین را در اینترنت جست و جو کنید:برای به دست اوردن اطلاعات دقیق‌تر در رابطه با محصول مدل آن را در اینترنت جست و جو کنید. در رابطه با محصولات برندهای معتبر این کار همیشه به دریافت حجم بالایی از اطلاعات منجر خواهد شد. در رابطه با محصولات متفرقه احتمالا شما نهایتا با تعدادی وبسایت داخلی برخورد خواهید کرد.
  4. از فروشگاه‌ها یا شرکتهای معتبر خرید کنید:اعتبار یک سرمایه است که صاحب آن به راحتی آن را به ریسک نخواهد انداخت. شرکت ها یا فروشگاه‌های معتبر تلاش بیشتری برای پایبند بودن به تعهدات خود می‌کنند پس باوجوداینکه شما هزینه بالاتری را برای دریافت خدمات از آن‌ها پرداخت می‌کنید، اما از طرفی خدمات پس از فروش بهتری هم دریافت می‌کنید.
  5. پیش از گرفتن مشاوره کمی اطلاعات عمومی در رابطه با سیستم مداربسته به دست آورید:گرفتن مشاوره از فروشنده شاید نتواند دقیقا نیاز شما را برطرف کند. همیشه این احتمال وجود خواهد داشت که فروشنده به شما مشاوره‌ای جهت‌دار بدهد، پس سعی کنید قبل از گرفتن مشاوره حتما اطلاعات خود را نیز افزایش دهید.

نظرات خود درباره مطالب سایت را با ما در میان بگذارید و برای خرید یا راهنمایی با ما تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *