آموزش, دوربین مداربسته

دوربین مداربسته چند سنسوره پاناروما

 

استفاده از دوربین مداربسته چند سنسوره پاناروما

استفاده از دوربین مداربسته چند سنسوره پاناروما مزایای بسیاری دارد. این دوربین‌های مداربسته معمولاً به‌جای چند دوربین ثابت به کار می‌روند و از طریق استفاده از آن‌ها می‌توان تعداد دوربین‌های موردنیاز را کاهش دهیم.

این دوربین‌ها به کاربر امکان آگاهی بهتر از موقعیت را داده و یک تصویر پاناروما بدون از دست دادن زاویه‌ای خاص را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. در این مقاله قصد داریم شمارا با برخی از مزایای اصلی استفاده از این دوربین‌ها آشنا نماییم.

تعداد دوربین موردنیاز کمتر

دوربین مداربسته چند سنسوره پاناروما محدوده وسیعی را پوشش می‌دهد ، بنابراین می‌توان آن را جایگزین نیاز به نصب چند دوربین تک سنسور نمود. با ترکیب دو سنسور تصویر و لنز در یک محفظه می‌توان تا ۱۸۰ درجه را به‌آسانی پوشش داد.

دوربین مداربسته ثابت معمولاً می‌تواند زاویه دید محدودی تا ۹۰ درجه را برای کاربران فراهم کنند اما دوربین‌های مداربسته چند سنسوره که دارای ۲ سنسور و لنز یا بیشتر می‌باشند می‌توانند تا ۱۸۰ درجه را در کنار دیوار یا در صورت نصب شدن بر روی دکل یا محدوده باز تا ۳۶۰ درجه را پوشش دهند.

مزایای بیشتر با تعداد دوربین مداربسته کمتر

کاهش تعداد دوربین‌های موردنیاز مزایای زیادی برای پروژه نظارتی دارد که ازجمله مهمترین آن‌ها صرفه‌جویی در وقت و هزینه برای کاربر نهایی می‌باشد.

از مزایای دیگر کاهش تعداد دوربین‌ها از این طریق ، نیاز به کار کمتر برای نصب و کابل‌کشی‌های موردنیاز است. مدل‌های جدید دوربین مداربسته چند حسگر به کاربر اجازه استفاده از همان کابل برای انتقال انرژی برق موردنیاز را به کاربر می‌دهند.

علاوه بر این به دلیل اینکه دوربین دارای یک IP و مک آدرس می‌باشد نیاز به یک مجوز استفاده از VMS هست که این کاهش قابل‌توجهی در هزینه‌ها نسبت به استفاده از چند دوربین مداربسته مجزا برای پوشش همان منطقه دارد.

البته این مورد ممکن است در VMS های مختلف فرق کرده و نیاز به تهیه مجوز برای هر جریان ویدئویی مجزا باشد.

از دیگر مزایای عملیاتی این مورد می‌توان به عدم نیاز اپراتور به سوئیچ بین دوربین‌های مختلف اشاره نمود. اپراتور از این طریق می‌تواند همه‌چیز را در یک صفحه‌نمایش بدون نیاز به سوئیچ به دوربین‌های دیگر مدیریت نموده و درنتیجه زمان بررسی را کاهش می‌دهد.

از دیگر مزایای استفاده از دوربین مداربسته چند سنسوره جنبه زیبایی‌شناسی و تمیز بودن کار هست. زیبایی‌شناسی در اماکن مختلف تجاری ، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها و … از اهمیت بالایی برخوردار هست.

شما می‌توانید با نصب دوربین مداربسته پاناروما چند سنسوره به‌جای چند دوربین ثابت در جهات مختلف این مشکل را حل نمایید. به‌عنوان‌مثال یک دوربین چهار سنسوره به‌طور مؤثر می‌تواند پوشش ۲۷۰ درجه با یک سنسور روبه‌جلو ، یکی رو به پایین و دو سنسور دیگر رو به طرفین این امکان را برای شما فراهم نماید.

این دوربین مداربسته می‌تواند به‌عنوان جایگزین PTZ عمل نموده و با نصب آن در گوشه‌ای از یک ساختمان نیاز خود را به ۴ دوربین مجزا از بین برده و همان پوشش تصویر را در اختیار داشته باشید.

آگاهی و نظارت بهتر بر موقعیت

بادید گسترده‌ای که دوربین پاناروما در اختیار اپراتور قرار می‌دهد می‌تواند آگاهی و نظارت بهتری بر مکان موردنظر داشته باشد ، به‌خصوص وقتی‌که آن‌ها نیاز به سوئیچ بین دوربین‌های دیگر یا مشاهده تصاویر به‌صورت کاشی مانند ندارند.

دوربین چند سنسوره می‌تواند تصاویر سنسورهای مختلف دوربین را باهم ترکیب نموده و به آن‌ها توانایی بیشتری برای نظارت بر صحنه‌ها و زوم بر روی جزئیات خاص را می‌دهد.

به‌هرحال استفاده از دوربین‌های مداربسته پاناروما می‌تواند یک حرکت نزولی باشد. اگرچه این دوربین‌ها قادر به پوشش محدوده بیشتری می‌باشند اما برای ضبط جزئیات از نقاط خاص مناسب نمی‌باشند.

برای حل این مشکل دوربین‌های مداربسته پاناروما که با رزولوشن تصویر بالاتر طراحی‌شده‌اند به‌طور مؤثر می‌توانند برد دوربین را برای مقاصد تشخیص و نظارت افزایش دهند. بااین‌حال شناسایی دقیق تنها در محدوده نزدیک امکان‌پذیر هست.

نظارت و ضبط زنده تصاویر

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از دوربین مداربسته پاناروما توانایی آن‌ها در ترکیب نظارت زنده و فعال مانند دوربین مداربسته PTZ با ضبط برای مقاصدی مانند پزشکی قانونی یا مشاهدات بعد از رویداد و وقوع جرم هست.

با استفاده از VMS اپراتور می‌تواند در یک‌بخشی از صحنه برای بررسی دقیق‌تر آن زوم کرده درحالی‌که بقیه سنسور ها در حال نظارت بر قسمت‌های دیگر صحنه می‌باشند.

این توانایی برای بررسی پس از رویداد که ممکن است درحالی‌که در نقطه‌ای زوم کردیم ، به‌طور هم‌زمان در حال تماشای بخش‌های دیگر تصاویر ضبط‌شده هم هستیم کاربرد دارد.

ترکیب دوربین مداربسته PTZ با دوربین مداربسته چند سنسوره

اخیراً شرکت Axis اقدام به ارائه مدلی از دوربین مداربسته چند سنسوره خود نموده که می‌توان به‌صورت اختیاری یک دوربین مداربسته PTZ را نیز در زیر آن نصب نمود. با ترکیب این دو مدل دوربین مداربسته می‌توان یک سیستم نظارتی کامل و دقیق را برای اماکن مختلف فراهم آورد.

شما می‌توانید علاوه بر اینکه در حال تماشای تصویر ۳۶۰ درجه پاناروما دوربین چند حسگره می‌باشد در مواقع لزوم یا وقوع رویدادهایی مانند تصادف با استفاده از انتخاب آن بخش از تصویر به‌وسیله دوربین PTZ خود سریعاً بر روی سوژه موردنظر زوم کنید.

ترکیب این دو دوربین اگرچه هزینه بالایی دارد اما برای نظارت بر اماکنی مانند پارکینگ‌های روباز یا محیط‌های بزرگ بسیار مناسب و کاربردی هست.

 

 

 

دوربین مداربسته چند سنسوره پاناروما

دوربین مداربسته چند سنسوره پاناروما

 

 

 

 

چالش‌های استفاده از دوربین مداربسته چند سنسوره پاناروما

نرخ رشد استفاده از دوربین مداربسته چند سنسوره سریع‌ترین رشد را در بین انواع دوربین مداربسته IP به خود اختصاص داده است. پیش‌بینی نرخ رشد استفاده از نوع ۱۸۰ یا ۳۶۰ درجه این دوربین‌ها برای سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ رقم ۳۰ درصد را به خود اختصاص داده است.

این نرخ رشد سالانه تقریباً دو برابر دوربین مداربسته PTZ و بیشتر از آمار و ارقام در نظر گرفته برای دوربین‌های باکس و دام هست. این نرخ رشد سریع نشان می‌دهد که هنوز هم یک حرکت صعودی برای این راه‌حل نظارتی در بازار وجود دارد.

بااین‌وجود با تمام مزایایی که این نوع دوربین مداربسته می‌تواند برای سیستم امنیتی و نظارتی ما به همراه داشته باشد ، اما استفاده از این نوع دوربین هم نیاز به‌پیش نیازها و امکاناتی دارد که ممکن است چالش‌ها و مشکلاتی را برای استفاده از آن‌ها پیش روی کاربر بگذارد.

ازاین‌رو لازم است برای نصب و استفاده از این دوربین‌ها مزایا و معایب آن را برای کاربری موردنظر خود بررسی کرده و در صورت بیشتر بودن مزایا آن از این نوع دوربین در سیستم نظارت تصویری خود استفاده نماییم.

مشکلات پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی موردنیاز

تقاضا برای رزولوشن تصویر بالاتر و پیشرفت درزمینهٔ کیفیت دوربین‌های مداربسته چند سنسوره بر نیازهای شبکه و VMS تأثیر می‌گذارد.

مشتریان تمایل به استقرار دوربین مداربسته بیشتر در شبکه نظارتی خود می‌باشند و همه این‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهد که نیاز کاربران به حداقل رساندن فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند افزایش یابد.

برای دوربین مداربسته چند حسگره این افزایش نیاز به فضای ذخیره‌سازی بر اساس رزولوشن و نرخ فریم تصویر هست هرچند که این برگ خرید در مقایسه با وقتی‌که از چند دوربین مداربسته به‌صورت مجزا استفاده کرده‌ایم نیز تفاوتی ندارد.

هنگامی‌که برآورد هزینه به عمل می‌آید به نظر می‌رسد که ۳۰ تا ۵۰ درصد از کل هزینه پروژه و تجهیزات نظارتی به فضای ذخیره‌سازی اختصاص پیدا می‌کند که این اغلب فراتر از هزینه‌های دوربین مداربسته و مجاز استفاده از نرم‌افزار VMS هست.

ازآنجاکه فضای ذخیره‌سازی بزرگ‌ترین بخش هزینه را به خود اختصاص داده پس کاهش نیاز به فضای بیشتر می‌تواند تأثیر بزرگی در کل هزینه‌های پروژه داشته باشد.

راه‌هایی برای کاهش پهنای باند و فضای موردنیاز

ابزارهای مختلفی برای مدیریت و کمک به این مورد وجود دارند. یکی از این موارد استفاده از قابلیت چند جریان (multi-streaming) است. این قابلیت به کاربر این امکان را می‌دهد که از جریان یا فرمت‌های مختلف فشرده‌سازی برای مقاصد گوناگون استفاده نمایند.

برای مثال می‌توان از رزولوشن تصویر پایین برای نمایش تصویر در ویدئو وال یا هنگامی‌که تصاویر به سمت کاربران متعدد جریان می‌یابد استفاده نمایید. در مقابل ضبط تصاویر باکیفیت بالا می‌تواند در حوادث خاص بر اساس قالب از پیش تعریف‌شده دوربین مبتنی بر رویداد انجام شود.

یکی دیگر از قابلیت‌های صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی قابلیت ضبط بر اساس تشخیص حرکت (motion-triggered) است که با استفاده از آن دوربین فقط زمانی که چیزی درصحنه حرکت کند شروع به ضبط تصاویر می‌نماید.

هرچند این ویژگی مشکلاتی از قبیل ریسک از دست دادن چیزی مهم یا ضبط در زمان‌هایی که هیچ حرکتی وجود ندارد را دارا هست. راه‌حلی که برای این مشکل وجود دارد ضبط مداوم تصویر و اختصاص یک تنظیم پویا برای نرخ فریم و رزولوشن تصویر هست که زمانی که رویدادی شناسایی شد نرخ فریم افزایش‌یافته و ضبط با آخرین رزولوشن برای ثبت جزئیات بیشتر انجام شود.

ارزیابی مزایا و معایب دوربین مداربسته چند سنسوره برای کاربری موردنظر

دوربین مداربسته پاناروما مزایای و ویژگی‌های بسیاری را به ارمغان می‌آورد اما این نوع دوربین تنها راه‌حل نظارتی موجود برای پاسخگویی به نیازهای شما نیست.

حتی اگر این نوع دوربین قادر به افزایش آگاهی شما از موقعیت نصب‌شده شود اما محدودیت‌هایی را هم در فاصله نزدیک به همراه دارند. کاربران باید قبل از خرید از یک کارشناس یا مشاور نظارتی تقاضای تست یا بررسی خواسته خود برای مکان موردنظر داشته باشند که آیا استفاده از این دوربین مداربسته برای محل موردنظر مناسب است یا نه.

 

 

نظرات خود درباره مطالب سایت را با ما در میان بگذارید و برای خرید یا راهنمایی با ما تماس حاصل فرمایید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *