آموزش, دوربین مداربسته

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

قبل از آنکه در رابطه با بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته صحبت کنیم، بهتر است تا مشخص کنیم که دوربین‌ها به چه صورتی قرار است که نصب شوند:

۱- امنیتی

دوربین‌های مداربسته امنیتی، بسته به کیفیت و فضایی که تحت پوشش قرار می‌دهند می‌بایست جزئیات کامل تصویر مانند چهره، پلاک و تمام جزئیاتی که نیازمند نیروی انتظامی می‌باشد را در همه جای تصویر محل تحت پوشش، در اختیار شما قرار بدهند.

 ۲-نظارتی

دوربین‌های مداربسته نظارتی به این صورت نیستند و برای یک محیط بزرگ، تنها یک دوربین فقط جهت دیدن اینکه آیا کسی هست یا خیر، استفاده می‌شود. در این مدل نصب دوربین، جزئیات اهمیت چندانی ندارند.

 

آیا کسانی که دوربین مداربسته دارند هیچ مشکل امنیتی ندارند؟

قطعا خیر، مشکلات زیادی برای کسانی که دوربین‌های مداربسته دارند و به هنگام نصب به قانون های کلیدی بهترین مکان نصب دوربین‌های مداربسته توجهی نکرده اند وجود دارد. این اطلاعات فقط با کسب تجربه و پیش آمدن شرایط خاص قابل درک می باشند که ما در اینجا برخی از مهم‌ترین این موارد را با شما به اشتراک می‌گزاریم:

مصرف‌کننده‌ی دوربین مداربسته‌ای را در نظر بگیرید که در بیرون از خانه جهت نظارت به ماشین‌های بیرون خانه و امنیت پیرامونی خود، دوربینی را نصب‌کرده است اما روزی یک سارق حرفه‌ای با کلاه نقاب‌دار یا پوششی بر روی صورت خود، دوربین را جدا کرده و به سرقت می‌برد:

هم‌پوشانی: هیچ دوربین دیگری برای پوشش دادن آن دوربین اول وجود نداشته. در صورت نبودن حالت هم‌پوشانی، امنیت خانه ۱۵ درصد کم‌تر شده و راه را برای سرقت بعدی هموارتر می کند.

  • مصرف‌کننده دیگری را تصور کنید که در بیرون از خانه، دوربین مداربسته‌ای را در ارتفاع بسیار بالا (حدود ۴ یا ۵ متر) نصب‌کرده است و هدف دید دوربین محوطه پایین آن است:

زاویه نصب دوربین مداربسته:

سرقت اتفاق می‌افتد و این دوربین‌های نظارتی، به دلیل تشکیل تصویر از بالا، فقط نوع خودرو، رنگ لباس و اینکه چند نفر بودند را مشخص می‌کند و نشان می دهد.

برای درک بهتر موضوع زاویه دید، مثلثی با زاویه ۹۰ درجه (قائم‌الزاویه) را در نظر بگیرید که یک ضلع آن ارتفاع نصب دوربین است، ضلع دوم فاصله افقی هدف تا دوربین است و ضلع سوم و یا وتر مثلث، زاویه دید دوربین را تشکیل می‌دهد. بنابراین هر چقدر زاویه وتر این مثلث با سطح زمین کمتر باشد، دید بهتری نسبت به سوژه خواهیم داشت.

  • به درخواست مصرف‌کننده یک دوربین معمولی در داخل راهروی و یا لابی ورودی ساختمان نصب‌شده است و ورودی درب آن‌که شیشه‌ای است و در روزها نور زیاد خورشید از آن به داخل می‌تابد و دوربین در روبروی آن قرارگرفته است و تصویربرداری می‌کند. بازهم متاسفانه سرقت اتفاق می‌افتد و تصویر سارق کاملا نامفهوم است.

تاثیر نور در تصویر :

در محیط‌هایی که بخش‌های تاریک و روشن زیادی وجود دارد یا از قسمتی نور زیادی وارد محیط می‌شود دوربین مداربسته معمولی (خصوصا درصورتی‌که مقابل نور نصب‌شده باشد)، نمی‌تواند تصویر خوبی را تشکیل دهد و اگر شخصی وارد محیط شود، تصویر رو به دوربین آن، کاملا نامفهوم و تاریک خواهد بود. همینطور سارقی که از محیط پر نور وارد محیط تاریک‌تر می شود در لحظات اول همه جا را تاریک و نامفهوم می‌بیند و احتمالا پس از چند لحظه (تا چشم به نور محیط عادت کند) متوجه دوربین می‌شود تا فرار کند. دوربین مداربسته معمولی، تصویر راهرو را به حالت نظارتی گرفته و مشخص‌شده که یک سارق وارد و خارج‌شده است و بقیه قسمت‌های تصویر سیاه و تاریک بوده و قابل ارائه به مراجع قانونی نیست. در این موارد می‌بایست از دوربین‌های ضد نور و یا WDR برای تعادل نور در تصویر استفاده کرد.

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

تفاوت تصویر دوربین مداربسته در حالت WDR و بدون WDR

  • شخصی دوربین مداربسته‌ای را که بتواند پلاک خودروها را تشخیص دهد در بخش ورودی درب پارکینگی نصب می‌کند و در طول روز پروژه را به کارفرما تحویل می‌دهد. در روز همه چیز عالی است و ضبط و پخش به‌درستی انجام می‌شود. ولی یک روز از آن پارکینگ سرقت می‌شود و پلاک خودرویی که وارد و یا خارج می‌شود مشخص نیست!!!

پلاک خوان:

اکثر افراد به دلیل اینکه در طول روز پروژه‌های دوربین مداربسته را نصب می‌کنند و تحویل می‌دهند، برای چک کردن امنیت شان در شب زمانی باقی نمی‌ماند و به دلیل اینکه خیلی وقت‌ها هم بوده که اتفاقی رخ نداده، کسی به فکر چک کردن تصویر در شب نبوده است. تصویر دوربین‌ها در شب به دلیل دید مادون قرمز، سیاه و سفید است و تابش نور مادون قرمز باعث می‌شود پلاک خودروها براق شوند و پلاک را مانند یک مستطیل سفید رنگ نشان دهند. برای تشخیص پلاک خودرو در شب حتما می‌بایست نور سفید (نور مرئی که محوطه را روشن کند) و زاویه دید دوربین با پلاک خودرو را در نظر بگیریم تا بتوانیم پلاک خودرو را به‌درستی مشاهده کنیم.

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

بهترین مکان‌های نصب دوربین مداربسته:

عواملی که باعث می‌شوند محل نصب دوربین‌ها متفاوت باشند:

۱- نور ۲- لنز دوربین زاویه دید   ۳- دور بودن از محل دست‌کاری    ۴- تو چشم بودن    ۵- قانون کشور

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

۱- نور

همانطور که می‌دانید دوربین‌های مداربسته شباهت‌های زیادی به دوربین‌های عکاسی دارند. در هنگامی که می‌خواهید عکاسی کنید، نمی‌توانید به طور مستقیم روبروی نور آفتاب عکاسی کنید دوربین مداربسته هم نمی‌تواند مستقیما در راستای نور تصویربرداری کند. بنابراین بهتر است محلی که نور خورشید روشن می کند و نور بهتری دارد (پشت به نور) را فیلم‌برداری کند. فاکتور اصلی تشکیل تصویر و دید بهتر اجسام، نور مناسب است. هر چقدر نور بهتری بر روی اجسام باشد بهتر دیده می شوند.

۲- زاویه دید و لنز دوربین

هر دوربین مداربسته‌ای دارای یک لنز با مشخصاتی درباره فاصله کنونی می‌باشد که بر اساس این فاصله کنونی زاویه دید بازتری و یا بسته‌تری نسبت به محیط خواهد داشت. توجه داشته باشید که دوربین‌هایی که زاویه دید بازتری دارند برای کاربردهای نظارتی بهتر هستند و با یک لنز عریض(wide) می‌توانید محیط بیشتری را تصویربرداری کنند.

این نوع دوربین‌ها برای کاربردهای امنیتی هم به کار می روند. بهترین مکان نصب برای دوربین‌هایی با لنز باز و عریض، محیط‌های کوچک مثل اتاق آسانسور و یا راهروهای باریک هستند. زیرا دوربین‌هایی با لنز معمولی قادر به دیدن تمام قسمت‌های این محیط نمی‌باشند و در تصویر نقطه کور (بخشی از محیط که در تصویر نیست) ایجاد می‌شود.

دوربین‌های لنز بسته، زوم یا تله برای محیط‌های بزرگ می‌توانند حالت امنیتی داشته باشند و بسته به نوع لنز و فاصله کانونی می‌توانند فواصل دورتر را تصویربرداری کنند. در این صورت می‌توان این نوع دوربین‌ها را در ارتفاع بالاتر نصب کرد.

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

۳- دور بودن از محل‌هایی که دست‌کاری به‌سادگی انجام‌پذیر است

توجه داشته باشید که دوربین را در محل‌هایی که به راحتی دست به آن‌ها می‌رسد نصب نکنید. کنار پنجره‌ها، کنار نرده‌ها، در محل‌هایی که راهِ پله داشته باشند، کنار لوله ها و از این دست موارد. در صورت امکان با توجه به زاویه دید و محل سوژه مورد نظر، دوربین را در ارتفاعات کوتاه و قابل‌دسترسی نصب نکنید.

نکته مهم در این بخش این است که دوربین را در محلی نصب کنید که نه تنها خود دوربین دست‌کاری نشود، بلکه قسمت‌های مرتبط با آن مثل سیم‌کشی و منبع تغذیه هم در دسترس نباشند و یا حداقل محافظ داشته باشند که به‌آسانی قطع نشوند.

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

۴- تو چشم بودن

دوربین‌های مداربسته ورودی را در محل‌هایی نصب کنید که تو چشم باشند. به این معنی که دور از دسترس باشند اما توجه افرادی که وارد می شوند را جلب کنند. زیرا ثابت‌شده است که اکثر موارد سارقین محل‌هایی را انتخاب می‌کنند که سطح امنیتی پایین‌تری داشته باشند و ترجیحاً از سیستم های امنیتی استفاده نکنند تا بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر نفوذ کنند. دلیل اصلی استفاده از برچسب این مکان مجهز به سیستم امنیتی مداربسته است همین موضوع بازدارندگی و پیشگیری قبل از وقوع است که اهمیت بالایی نیز دارد.

۵- قوانین نصب و راه‌اندازی

بررسی قوانین کشور در رابطه با نصب دوربین مداربسته در مشاعات و خیابان‌ها نیز اهمیت ویژه ای دارد. حتما قبل از نصب دوربین مخفی و یا دوربین شخصی در مشاعت ساختمان بررسی کنید که مشکل قانونی نداشته باشد. خیلی وقت‌ها پیش‌آمده است که تصاویر دوربین‌ها برای مراجع قانونی ارزشی نداشته اند و حتی در مواردی باعث ارتکاب جرم به صورت ناخواسته می‌شوند.

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

 

 

آیا نصب دوربین مداربسته جرم است؟

“آیا نصب دوربین مداربسته جرم است” این سوال از سؤالاتی است که بیشتر مشتریان قبل از خرید دوربین مداربسته برایشان پیش می آید. به طور کلی مراجع قضایی نه تنها مشکلی با نصب این سیستم ها ندارند بلکه به جز مواردی خاص استفاده از آن‌ها با توجه به کارایی بازدارندگی که در وقوع جرم‌دارند مورد استقبال هم قرار می‌گیرد و نصب آن برای بعضی اماکن اجباری نیز شده است.

در ادامه شما را با منع قانونی استفاده از این تجهیزات در موارد مختلف آشنا خواهیم کرد.

 

قوانین در مورد مکان‌های مختلف نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی : نصب دوربین مداربسته در محیط‌های عمومی هیچ منع قانونی ندارد به‌جز موارد خاص مانند محیط‌های اطراف مکانهای حساس شهری مانند : پادگان, پایگاه هوایی و …

نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان : نصب دوربین مداربسته در مشاعات یا محیط‌های مشترک ساختمان‌ها مانند راه پله , پارکینگ , حیاط و … نیاز به تائید کتبی اعضای هیئت مدیره ساختمان دارد. در صورت بروز مشکل در اخذ مجوز کتبی از اعضا هیئت مدیره, اعضای ساختمان می‌توانند از طریق گرفتن مجوز از مراجع مربوطه اقدام به نصب دوربین مداربسته در مشاعات نمایند.

نصب دوربین مداربسته در محیط خصوصیمحیط‌های خصوصی به محیط‌هایی که شامل حریم شخصی افراد می‌شود می‌گویند مانند : محیط داخل منزل, اتاق‌خواب‌ها و … , این محیط‌ها از نظر منع قانونی دارای بیشترین حساسیت می‌باشند. نصب دوربین مداربسته در این مکان‌ها فقط با گرفتن مجوز رسمی قانونی می‌باشد.

نصب دوربین مداربسته مخفی : نصب این نوع از دوربین‌های مداربسته در هر مکانی اعم از خصوصی یا عمومی , محیط‌های تجاری و … بدون مجوز رسمی غیر قانونی می‌باشد و در صورت شکایت شخصی می‌تواند موجب جریمه‌های خاص و حتی پیگرد قضایی شود.

روش اخذ مجوز نصب دوربین در محیط‌های غیر مجاز یا نصب دوربین مخفی

برای دریافت مجوز نصب دوربین مداربسته مخفی یا نصب دوربین در اماکن غیر مجاز باید شکایتی به واسطه تخریب اموال, تهدیدات امنیتی و یا ضروری بودن نصب این تجهیزات تنظیم نموده و به نیروی انتظامی یا مراجع قضایی ارائه دهیم و برای اخذ مجوز به طور رسمی اقدام نماییم.

 

نظرات خود درباره مطالب سایت را با ما در میان بگذارید و برای خرید یا راهنمایی با ما تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *