آموزش, دزدگیر

آموزش نصب دزدگیر

آموزش نصب دزدگیر اماکن

این آموزش به صورت عمومی است و اکثر دستگاه های دزدگیر بازار فرایند نصب مشابهی دارند و در بعضی جزئیات باهم متفاوت می باشند. یک نکته مهم قبل از نصب دزدگیر این است که شما باید با نکات جانمایی دزدگیر آشنا باشید.ممکن است دزدگیر را بلد باشید ، نصب کنید ولی با اصول جانمایی آشنایی نداشته باشید. در اینصورت ممکن است با وجود دزدگیر بازهم مورد تهدید دزد قرار گیرید پس توصیه مینماییم حتما موارد زیر را مطالعه و انجام دهید.

نصب دزدگیر به صورت کلی شامل سه مرحله اصلی می شود:

۱- نصب سخت افزاری

۲- تنظیمات نرم افزاری

۳- تست و آموزش استفاده از سیستم

 

نصب سخت افزاری

در مرحله اول نیاز هست تا مواردی مانند پنل اصلی، سنسورها و آژیرهای مربوط به دزدگیر جانمایی و نصب گردند.

– نصب پنل اصلی:

همانطور که می دانید پنل مرکزی دزدگیر هسته اصلی سیستم و کنترل کننده کل دزدگیر است که وظیفه اطلاع رسانی و هماهنگی بین بخش های مختلف دزدگیر مانند سنسورها و آژیر را بر عهده دارد. جانمایی و نصب پنل مرکزی هم می تواند به صورت مخفی انجام شود و هم در جایی که نه مخفی است و نه در معرض دید عموم قرار دارد. خیلی وقت ها نقطه کورهایی با دسترسی خوب می توان پیدا کرد.

. از این جهت که اگر پنل مرکزی دستگاه مخفی گردد، می تواند وقت سارق را تلف کند و زمان بیشتری برای حضور در محیط می توانید پیدا کنید. اما خوب همانطور که در فیلم ها و سریال های خارجی می بینید پنل دزدگیر یا کیپد آن همیشه برای کنترل بهتر سیستم در دسترس هست و دزد و سارق برای غیر فعال کردن سیستم راهی جز تخریب و هک کردن سیستم پیدا نمی کند.

محل مناسب نصب پنل باید نزدیک به برق مستقیم باشد و برای دزدگیرهای سیمی، جایی باشد که قابلیت سیم کشی از سنسورها و آژیر تا پنل مرکزی را داشته باشد. یک جفت سیم برای تامین برق و اطلاعات ارسالی از سنسورها به پنل کشیده می شود.

نوع سیم کشی و جهت دهی به مسیرهای ارتباطی بین سنسورها و پنل از نکات بسیار مهم دزدگیرهای سیمی می باشد. مسیرهایی که در دسترس نباشند، قابل دستکاری نباشند، استاندارد باشند و ظاهر کار زیبا باشد. حتی رنگ آمیزی داکت ها و لوله کشی هایی که برای سیم کشی و کابل کشی سنسورها و آژیر استفاده می شود نیز می تواند تاثیر مستقیمی در خروجی کار داشته باشد.

برای جانمایی پنل مرکزی دزدگیرهای بیسم نیز باید محلی را انتخاب کنید که نزدیک به پریز برق باشد و در جایی قرار بگیرد که آنتن دهی مناسبی برای ارتباط بیسیم با سنسورها و آژیر داشته باشد. به طور مثال اگر در کابینت و یا کمد چوبی قرار بگیرد، احتمال اینکه سیگنال تحریک شدن سنسورها به پنل نرسد و سیگنال بیسم مختل شود، زیاد می شود.

نصب پنل دزدگیر با پیچ و رول پلاک روی دیوار مانند تابلو انجام می شود. تراز بودن پنل از جمله نکاتی است که توجه کمتری به آن می شود و باید رعایت گردد.

نصب باتری در پنل همانطور که در دفترچه راهنمای دزدگیر ذکر شده است باید انجام شود سیم مثبت به قطب مثبت باتری و سیم مشکی رنگ به قطب منفی باتری متصل می گردد و آن در محفظه داخلی پنل که برای باتری در نظر گرفته شده است قرار می گیرد.

در دزدگیرهای بیسیم از باتری های لیتیومی استفاده می شود که تکنولوژی جدید تر و حجم قابل توجه کمتری را اشغال می کند و همینطور طول عمر بیشتری دارند.

– نصب سنسورها:

سنسور حرکتی یا PIR و یا به اصطلاح چشمی، با تشخیص دادن حرکت موجودات زنده تحریک می شود و از مهمترین سنسورهای قابل استفاده در هر دزدگیری می باشد. وظیفه این سنسور تشخیص حرکت های غیر مجاز در محل است. در هنگام نصب این سنسور چند نکته را باید در نظر داشته باشیم:

  • از نصب سنسور در نزدیک و یا مقابل سیستم های گرمایشی مانند بخاری خودداری کنید.
  • سنسور در جایی قرار بگیرد که نور مستقیم خورشید در آن تابیده نشود.
  • جهت سنسور عمود بر شیشه قرار نگیرد چراکه بازتاب امواج در سنسور باعث ایجاد خطا در سنسور می شود.
  • سنسور در ارتفاع و زاویه دید مناسب قرار بگیرد، ارتفاع نصب و عمق دید سنسورها با یکدیگر متفاوت هستند.
  • در برخی سنسورها کوچکترین حرکتی مانند حرکت حشرات و حیوانات خانگی باعث تحریک سنسور و فعال شدن دزدگیر می شوند.
  • از سنسورهای داخلی برای محیط های بیرونی استفاده نکنید، سنسورهای بیرونی کاملا متفاوت هستند و در صورت نیاز از سنسورهای بیرونی استفاده کنید.
  • در موارد خاص می توانید از سنسورهای حرکتی ۳۶۰ درجه و یا پرده ای برای پوشش محیط مورد نظر استفاده کنید. به طور مثال سنسور های سقفی به دلیل پوشش ۳۶۰ درجه می توانند با نصب شدن در مرکز سقف، تشخیص حرکت در تمامی جهات را پوشش دهد.

– سنسور درب و پنجره یا مگنت برای جلوگیری از نفوذ افراد از درب و پنجره استفاده می شود. به این صورت که دو قسمت آهنربا بر روی قسمت متحرک درب و چهارچوب درب نصب می شوند.

به محض اینکه این دو قطعه از هم کمی فاصله بگیرند سنسور تحریک می شود. برای نصب این دو تکه از چسب دوطرفه استفاده می شود و با فاصله حداکثر یک سانتی متر از یکدیگر باید قرار بگیرند.

دقت کنید که اگر اختلاف سطح بین دو قسمت وجود دارد از فوم یا چوب برای هم سطح کردن استفاده کنید و سنسور را در قسمت داخلی درب نصب کنید.

تنظیمات نرم افزاری

در این بخش نیاز هست تا تنظیمات سیستم بر روی پنل اصلی انجام شود این تنظیمات به چند حالت بسته به نوع دزدگیر می تواند انجام شود. تنظیماتی که اهمیت زیادی برای راه اندازی دارند عبارتند از:

تعریف شماره های تماس و پیامک

تعریف و نامگذاری سنسورها

تغییر رمز عبور پیش فرض سیستم

تنظیم حجم صدا وطول مدت آژیر

در برخی سیستم ها با انجام تنظیمات با صفحه کلیدی که بر روی پنل اصلی قرار دارد انجام می شود.

در برخی دیگر با وارد شدن به کنسول تنظیمات به وسیله کامپیوتر انجام می شود.

و در بعضی دیگر توسط اپلیکیشن و نرم افزار موبایل می تواند انجام شود که ساده ترین راه برای انجام تنظیمات دستگاه می باشد.

تست و آموزش استفاده از دزدگیر

در این قسمت لازم است که تک تک سنسورها با در نظر گرفتن زاویه دید مورد نظر تست شوند. عملکرد صحیح دزدگیر، هدف اصلی اجرای یک دزدگیر در محل می باشد و بهترین اطمینان برای این مورد، تست کامل سیستم است. سنسورها را یک به یک در حالت قفل سیستم تست کنید و آژیر را قطع نکنید تا دزدگیر به شما اطلاع رسانی کند و عملیات پیامک و تماس را به درستی انجام دهد.

برای استفاده صحیح و داشتن بهترین عملکرد پس از اعلام سرقت باید آموزش ببینید که در هنگام تماس گرفتن سیستم، چه کاری را باید انجام دهید. مثلا زمانیکه دزدگیر با شما تماس می گیرد، چگونه می توانید از راه دور آن را کنترل کنید.

نحوه کارکرد و عملیات نحوه تشخیص سنسورها و همینطور فعال و غیر فعالسازی سیستم به حالت های مختلف مثل ریموت کنترل و حالت پیامکی برای درک بهتر مصرف کننده می بایست به ایشان آموزش داده شود. آموزش نصب دزدگیر

راهنمای نصب دزدگیر سیمی ۴ زون:

برای اتصال سنسورهای سیمی به دزدگیر در داخل دستگاه مرکزی پایه هایی در نظر گرفته شده است. بر روی این پایه ها یک پیچ وجود دارد که برای وارد کردن سیم به داخل پایه باید پیچ ها را شل کنید. برای اینکه بدانید سنسور و آژیر و سایر تجهیزات را به کجا متصل کنید به تصویر زیر دقت نمایید:

این پایه های سبز رنگ به صورت جفت جفت می باشد. در زیر هر پایه عبارتی درج شده است که با خواندن آن می توان فهمید که مخصوص اتصال کدام سنسور یا تجهیزات می باشد. اگرچه در برندهای مختلف دزدگیر این عبارات دارای تفاوت های جزیی هستند اما به طور کلی طبق راهنمای زیر می توانید کاربرد هر کدام از پایه ها را بدانید:

۱- AC:

این دو پایه محل اتصال برق شهری ۲۲۰ ولت به دستگاه می باشد. در اتصال برق شهری به دستگاه دقت ویژه ای داشته باشید. در صورت اتصال اشتباه دو رشته سیم برق شهری، دستگاه شما خواهد سوخت.

۲- BATT :

این دو پایه که به صورت مثبت و منفی بر روی برد الکترونیکی دستگاه قرار دارد و محل اتصال باتری به دستگاه دزدگیر است. در هنگام اتصال سیم های باتری به دستگاه به علامت های مثبت و منفی دقت کنید.

۳- AUX:

ورودی AUX محل اتصال برق تمامی سنسورهای دزدگیر می باشد. توجه داشته باشید در دزدگیرهای سیمی کابل برق تمامی سنسورها به یکدیگر وصل شده و در یک نقطه جمع می شوند و به AUX دستگاه متصل می شوند. AUX دارای ولتاژ ۱۲ ولت است که سنسورها از این طریق روشن می شوند. بر روی AUX نیز علامت مثبت (+) و منفی (-) وجود دارد که باید در هنگام اتصال کابل به سنسور به علامت + و – روی سنسور دقت نمایید. (بر روی سنسور ممکن است به جای علامت منفی عبارت GND درج شده باشد.)

۴- SIR:

محل اتصال آژیر های از نوع Strobe Siren به دستگاه می باشد.

۵- SP:

محل اتصال اسپیکرهای ۸ اهمی کوچک به دستگاه می باشد. این آژیرها به آژیر پیزو معروف هستند.

۶- TEL:

محل اتصال خط تلفن شهری به دستگاه دزدگیر می باشد.

۷- Z1/Z2/Z3 تا Z8 :

اصولا ۴ یا ۸ عدد ورودی با نام های Z1/Z2/Z3 و Z4 بر روی برد اصلی دزدگیرهای سیمی قرار دارد. این زون ها، محل اتصال خروجی هشدار سنسورها به دستگاه می باشند. هر کدام از این زون ها دارای یکی از حالات زیر می باشند که می توانید بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

نکته: دقت نمایید برای اتصال هر سنسور به دستگاه ۴ رشته سیم نیاز است. ۲ رشته برای برق که به قسمت AUX وصل می شود. دو رشته برای هشدار در زمان بروز خطر که به یکی از زون های Z1 تا Z4 وصل می شود. آموزش نصب دزدگیر

Z1 CHIM به زون دینگ دانگ شهرت دارد. چنانچه کسی سنسور متصل به این زون را تحریک نماید، صدایی به حالت دینگ دانگ از دستگاه شنیده می شود. این صدا در زمان غیرفعال بودن حفاظت دستگاه نیز شنیده می شود. این زون برای اتصال سنسور در و پنجره مناسب است.
Z2 WL حالت ناحیه تاخیری است. ناحیه تاخیری به ناحیه ای گفته می شود که در صورت تحریک ناحیه مد نظر پس از صبر کردن زمان مشخصی شروع به آژیر زدن می کند.
Z3 OMIT سنسورهای متصل به این زون در زمان حالت نیمه فعال، از مدار خارج می گردند. حالت نیمه فعال برای زمانی است که در خانه هستید و میخواهید فقط بعضی از سنسورها عمل کند. به آن “حالت حفاظت خانگی” نیز میگویند.
Z4 24H این ناحیه به صورت ۲۴ ساعته فعال است. این زون بدون توجه به فعال یا غیرفعال بودن حفاظت در صورت تشخیص آژیر دستگاه را فعال می کند. این زون برای نصب سنسورهای حساس مثل آتش یا گاز مناسب است.

نصب دزدگیر سیمی/بیسیم ۸ زون:

توضیحات ارایه شده تا این قسمت مخصوص دستگاه های ۴ زون سیمی متداول در بازار می باشد. نوع دیگری از دزدگیر اماکن ۸ زون در بازار موجود است که علاوه بر زون های سیمی از زون بیسیم نیز پشتیبانی می کنند. در ادامه به معرفی نحوه زون بندی و تنظیم اتصالات فیزیکی می پردازیم.

دزدگیرهای ۸ زون موجود در بازار می توانند به صورت همزمان از زون های سیمی و بیسیم پشتیبانی کنند. ساختار پایه های اتصال بر روی برد الکتریکی در این مدل ها متفاوت و دارای نام های دیگری است. برخی از پایه ها مشابه دزدگیر ۴ زون است که از توضیح مجدد آن می پرهیزیم. پایه های این مدل ها به شرح زیر است:

۱- IN1- ، IN2-، …، IN6-: این ۶ ورودی برای اتصال سنسورهای مختلف به کار می رود. انواع سنسور در و پنجره و سنسور های چشمی حرکتی را می توان به این قسمت متصل نمود. (جهت بستن این زون ها آن را به قطب منفی GND- متصل کنید.)

۲- IN7+ و IN8+: IN1- ، IN2-، …، IN6-: (جهت بستن این زون ها آن را به قطب مثبت (+) متصل کنید.)

۳- INT.MIC: ورودی میکروفون به دستگاه است.

۴- EXT.MIC: جهت شنیدن صدای محیط به دستگاه متصل می شود.

چراغ های نمایشگر دزدگیر و مفهوم آن:

چراغ AC:

روشن بودن این چراغ به معنای وصل بودن برق شهری به دستگاه است.

چراغ BAT:

دارای سه حالت است:

v سبز ثابت: در این حالت باتری دستگاه پر و آماده به کار است.

v سبز چشمک زن: در این حالت باتری در حال شارژ می باشد.

v قرمز: باتر در حال خالی شدن است و شارژ رو به پایان است.

چراغ TEL:

در صورت وصل بودن خط تلفن در دستگاه های تلفن کننده این چراغ باید روشن باشد.

چراغ ARM:

زمانی که حالت حفاظتی دستگاه فعال می باشد این چراغ روشن است. به طور کلی در تمامی دزدگیر ها عبارت ARM به معنای فعال بودن و DISARM به معنای غیرفعال بودن است.

چراغ ALARM:

در صورتی یکی از سنسورهای دستگاه تحریک شود این چراغ روشن می شود.

 

 

نظرات خود درباره مطالب سایت را با ما در میان بگذارید و برای خرید یا راهنمایی با ما تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *