آموزش, شبکه, شبکه کابلی

آموزش راه اندازی شبکه کابلی

 

در این بخش می خواهیم مراحل راه اندازی یک شبکه کابلی را کاملاً عملی و قدم به قدم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید. آموزش راه اندازی شبکه کابلی

کابل های شبکه را خودتان بسازید

در این بخش به آموزش چگونگی ساخت دو نوع کابل شبکه که برای اتصال شبکه دو یا چند رایانه به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند خواهیم پرداخت. برای ساختن یک کابل شبکه متعارف، به کابل شبکه از نوع CAT5e، CAT5 UTP یا Crimper یا آچار شبکه و Connector از نوع RJ-45 به اندازه دو برابر تعداد کابل ها (دو عدد برای هر کابل) نیازمندید.

روش های ساخت کابل شبکه

اصولاً دو روش متعارف در ساخت کابل شبکه (اترنت) وجود دارد:

  • روش ۵۶۸-A
  • روش ۵۶۸-B

 

رنگ بندی و نحوه قرارگیری سیم ها در پین های روش ۵۶۸-A

روش ۵۶۸-A
شماره زوج سیم شماره پین
۱٫ سفید / آبی سفید / آبی ۵
آبی / سفید ۴
۲٫ سفید / سبز سفید / سبز ۱
سبز / سفید ۲
۳٫ سفید / نارنجی سفید / نارنجی ۳
نارنجی / سفید ۶
۴٫ سفید / قهوه ای سفید / قهوه ای ۷
قهوه ای / سفید ۸

 

رنگ بندی و نحوه قرارگیری سیم ها در پین های روش ۵۶۸-B

روش ۵۶۸-B
شماره زوج سیم شماره پین
۱٫ سفید / آبی سفید / آبی ۵
آبی / سفید ۴
۲٫ سفید / سبز سفید / سبز ۱
سبز / سفید ۲
۳٫ سفید / نارنجی سفید / نارنجی ۳
نارنجی / سفید ۶
۴٫ سفید / قهوه ای سفید / قهوه ای ۷
قهوه ای / سفید ۸

 

نکته

۱- برای کابل های پچ (Patch Cable) که برای فواصل کم جهت اتصال دستگاه هایی نظیر سوئیچ به مسیریاب یا سوئیچ به رایانه استفاده می شوند، روش ۵۶۸-B روش غالب می باشد.

۲- در نوع اتصال روش های ۵۶۸-A و ۵۶۸-B هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ از هر کدام از این روش ها استفاده کنید، منوط به رعایت رنگ بندی، کابل شما صحیح خواهد بود.

۳- برای کابل مستقیم یا Straight-thru که برای اتصال سوئیچ به Access Point یا سوئیچ به رایانه کاربرد دارد، چینش دو انتهای کابل یکسان باشند.

۴- برای کابل Crossover که بیشتر در شبکه بندی Ad hoc برای اتصال دو دستگاه به یکدیگر کاربرد دارد، یک طرف کابل ۵۶۸-A  طرف دیگر ۵۶۸-B باشد.

۵- شماره زوج ها را با شماره پین ها اشتباه نگیرید، کاری که باید انجام دهید تطابق شماره پین ها با محل آن ها بر روی فیش یا Connector می باشد.

پس از لخت کردن کابل و چینش رنگ بندی روش مورد نظر، سیم ها را به صورت افقی در داخل Connector قرار دهید، Connector را در آچار قرار داده و فشار دهید. همین کار را با ان سر کابل انجام دهید، کابل شما آماده است. آموزش راه اندازی شبکه کابلی

راه اندازی شبکه اترنت کابلی

برای راه اندازی شبکه اترنت کابلی مطابق روشی که پیش تر توضیح داده شد، روی آیکن کارت شبکه اترنت (کابلی) راست کلیک نموده و گزینه Properties را انتخاب نمایید.

حال با انتخاب گزینه TCP/IPv4 و سپس کلیک روی دکمه Properties، در پنجره جدید مطابق تصویر عمل نمایید. رایانه ای که اینترنت پرسرعت را در شبکه اترنت کابلی به اشتراک  خواهد گذاشت در اصل سرویس دهنده اینترنت به سایر رایانه ها خواهد بود و تنها به ورت اسمی آن را Server یا میزبان تلقی می کنیم. به این دستگاه که نقش دروازه به سوی اینترنت (Gateway) را برای سایر دستگاه ها ایفاء می کند IP آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ را اختصاص می دهیم. همانطور که در تصویر مشاهده می نمایید، برای دستگاهی که Gateway می باشد، لزومی به وارد کردن IP آدرس Gateway نیست. گزینه Subnet mask را به حالت پیش فرض ویندوز باقی بگذارید.

آموزش راه اندازی شبکه کابلی

به طور مشابه، برای سایر رایانه هایی که به شبکه متصل خواهند شد، مطابق میزبان یا رایانه سرویس دهنده اینترنت عمل نموده، با این تفاوت که جدا از IP آدرس مجزا، آدرس Gateway را به صورت ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ وارد می نماییم. گزینه Subnet mask را به حالت پیش فرض ویندوز باقی بگذارید.

 

آموزش راه اندازی شبکه کابلی

نکته

در نظر داشته باشید که باید IP مجزا و منحصر به فرد به سایر دستگاه ها اختصاص دهید. مثلاً به رایانه شماره (۲) آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۲ رایانه شماره (۳) آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۳ را اختصاص دهید.

پس از اختصاص IP به رایانه ها  اتصال صحیح کابل ها، رایانه ها به طور خودکار به شبکه متصل شده و شبکه آماده بهره برداری است. تنها چیزی که باقی می ماند اشتراک فایل ها، چاپگرها و اشتراک اینترنت بین رایانه ها است.

 

 

نظرات خود درباره مطالب سایت  با ما در میان بگذارید و برای خرید یا راهنمایی با ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *